Proč tak strašně cashlu? Protože jsem nastydatý dobrovolník!

Uprostřed této noci - jsem se po půlnoci - přesně tedy minutu po jedné ranní - dal v Jihlavské Modetě do psaní - abych nerušil ostatní v bohulibém spaní.

Velmi jsem se totiž rozkašlal, probudilo mě to ze spánku, a tak abych nerušil - ostatní unavené dobrovolníky a účastníky mezinárodního festivalu dokumentárních filmů Ji.hlava 2014, kteří jako já si chtěli v noci odpočinout a v klidu prospat po náročném dni v tělocvičně Sportovního klubu Jihlava - odešel jsem s notebookem raději na chodbu s tím, že zaznamenám svou metaforu, myšlenku a vlastně velký sen - o cash-lhaní a dobrovolnictví.

Pojmy, tedy významy slov - dobrovolnictví a dobrovolník - anglicky volunteering a volunteer - ve filozofii voluntarismus - i altruismus - mají tolik společných rovin i vertikál, že je to téma na úvahu v rozsahu knihy. Naštěstí díky internetu má téměř každý možnost - se do takového dobrodužství pustit po svém. Mě tedy dovolte, bych ulevil své duši, očistil tak nejen svůj spánek a sen o světě bez peněz, politiky a válek - tedy o www.idworld.org - konečně proto jsem poe(li)ticky použil novotvar cash-lhaní právě ve spojitosti s dobrovolnictvím.

Vedla mě k tomu hlavně výčitka i jistá česká moudrost ve spojení slov - kašlat na práci. Mnohokrát se ve svém postavení muže zodpovědného nejen za svůj život, ale i život své rodiny dostávám do rozporu, že práci, tvorbu, řemeslo i umění - nelze dělat dobrovolně - zvláště když máte děti.

Na druhou stranu, když si uvědomím, že jako rodič - otec - manžel ... učitel - manažer - vychovatel ... jsem odpovědný i za to, jak působím na své nejbližší okolí, nemohu se zbavit dojmu, ba jistoty - že jakmile se ve veškerém dění - dělání - jednání ... osobním i veřejném dostává na PENÍZE, vznikají rozpory i hádky - nedorozumění ... v umění, vědě, víře - čímž lehce vznikají blokace i věznění - okupace i války (tedy jak malé osobní a regionální, tak i velké světové a civilizační).

V takových chvílích mi v paměti vyskakují výroky, moudra, zkušenosti i terorie dvou přátel v umění a vědě - a to Charlese Chaplina a Alberta Einsteina. Kdo trochu studoval, nebo se zajímal o jejich dílo a život - tedy jejich životopisy ať již psané vlastní rukou, tedy perem a jazykem, nebo v překladu či z pohledu někoho jiného - musí mi dát za pravdu, že pokud se má svět a lidská společnost - tedy svět lidí - uklidnit, harmonizovat a dát do pohody - musí pro směnu hodnot najít lepší způsob než jsou monetární systémy založené na lži.

Než se mi vybije notebook a snad už i sklidní můj krk zkusím vše výše naznačené vysvětlit textem písně ZeitgeistCZong (Nešilháte ani nevidíte dvakrát. Je to sice chan.song bez tzv. repetic, ale mírně se liší ... a navíc: Repetitio est mater studiorum – Opakování je matkou moudrosti.)

Jestli jste dočetli až sem a chtěli by jste odměnu za tu námahu a čas, který jste se mnou ztratili nebo strávili - doufám - že dobře a v dobrém, tak si dáme malý zábavný kvíz: V kolika slovech se liší ty dvě verze textu ZeitgeistCZong? Každá správná odpověď v diskuzi, která má zatrženo její sledování - bude odměněna - původní MP3 nahrávkou, a pokud se karma článku dostane nad pouhých 10 - tak píseň nahraji s ukulelem na YouTube.

PS: A protože tento text vzniká nejen díky moJI.HLAVĚ ... tak si tu svoji můžete nechat vypláchnout z YT poslední scénou z Zeitgeist: Moving Forward ( to aby jste neztratili 200 min ze svého života - kdyby jste se na to dívali od začátku ;-)

Autor: Michal Sadílek | úterý 28.10.2014 3:15 | karma článku: 10,15 | přečteno: 373x